Wyjazdy firmowe na narty
Mimo że firmowy wyjazd na narty nie jest tanim przedsięwzięciem, tegoroczny sezon narciarski był dla agencji incentive całkiem udany. Klienci zdają sobie sprawę, że Inwestycja w team building i wyjazdy dla kluczowych klientów z wykorzystaniem tej formy aktywności się opłacają.
Według opinii przedstawicieli agencji zima obfitowała w zdecydowanie więcej zapytań o wyjazdy, a co za tym idzie więcej narciarskich imprez. Przedstawiciele agencji organizujących wyjazdy na narty są zadowoleni z sezonu.
WYJAZDY FIRMOWE NA NARTY
Liczba zamawianych imprez, zwłaszcza dla kluczowych klientów, ciągle rośnie. Firmy starały się nie rezygnować z wyjazdów, lecz organizować je taniej. Wśród firm wyjeżdżających na narty widać było wyraźne tendencje do oszczędności. Inną cechą charakterystyczną było zamawianie imprez na ostatnią chwilę i pod koniec sezonu, a nawet po sezonie, co znacznie utrudniało pracę organizatorom. W sezonie zaskoczył nas fakt, że bardzo dużo firm zwlekało ze złożeniem zapytania na wyjazd narciarsko-snowboardowy do ostatniej chwili. W marcu mieliśmy bardzo dużo zapytań o imprezy na kwiecień i to najczęściej do Polski albo Czech – mówi Olga Krzemińska, PowerSport.
Na szczycie
Rynek firm oferujących wyjazdy incentive na narty jest dość rozdrobniony. Większość agencji incentive i większych biur podróży oferuje obok różnych innych aktywności także wyjazdy na narty. Jednak około trzy czwarte ofert kierowanych jest do dużych agencji, które specjalizują się właśnie w wyjazdach na narty. Wyjazdy narciarskie znajdują się także w katalogu biur podróży, których oferta nie jest wyspecjalizowana. Chociaż, wbrew pozorom, specjalizacja, która sugerować mogłaby pewne ograniczenie zakresu kontaktów biznesowych, jest inaczej postrzegana. Dużą część rynku wyjazdów narciarskich przejmuje także warszawski PowerSport. W tym sezonie zorganizowali piętnaście wyjazdów narciarskich, a wśród ich klientów obsługiwanych zimą znalazły się takie firmy jak Ikea, Grupa TSO czy Telekomunikacja Polska. Power Sport była także patronem najdłuższego w Europie wyścigu psich zaprzęgów Finnmarkslopet.
Alpy czy Słowacja? Zależy...
Wybór miejsca, a co za tym idzie określenie budżetu imprezy, były w tym roku najważniejszymi kwestiami zarówno dla agencji incentive, jak i ich klientów. Cechą charakterystyczną na pewno było to, że wraz z określonym budżetem, klienci zgłaszający się do agencji, mieli już konkretne wymagania i wizję całego wyjazdu. Budżety, jak co roku, były zróżnicowane. Oczywiście wiele firm, tłumacząc się kryzysem, chciało jak najbardziej ciąć koszty wyjazdu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zleceniodawców, agencje organizowały również weekendowe lub kilkudniowe wyjazdy w granicach kraju. Ich główną zaletą oprócz znacznie krótszego dojazdu na miejsce była oczywiście cena.
Weekendowy wyjazd w Polsce można było zorganizować od 600-2000 zł za osobę. Wyjazdy zagraniczne są już znacznie droższe. Austria to koszt około 2000-3000 zł za osobę. Dalsze destynacje są oczywiście jeszcze bardziej kosztowne. Włochy czy Francja są w cenie ok. 3000-7000 zł za osobę, za narty w Szwajcarii trzeba było zapłacić ok. 3500 zł za jednego uczestnika wyjazdu. Jak co roku, tak i w tym sezonie, dominowały kierunki alpejskie.
Często klienci w ramach ograniczenia kosztów wybierają transport autokarowy. Ze względu na możliwość szybkiego dotarcia dominuje więc Austria. Z tych samych powodów nie słabnącą popularnością cieszy się Słowacja. Do ulubionych kierunków firm organizujących imprezy narciarskie zaliczyć też trzeba Francję, Szwajcarię i przede wszystkim Włochy, które, jeśli chodzi o bardziej ekskluzywne wyjazdy, cieszyły się w tym roku największym powodzeniem.
Szusowanie i...
Większość firm, która decyduje się na taki wyjazd, w centrum imprezy stawia właśnie narty. Jednak wyjazd tego typu to nie tylko szusowanie.
Eventy tego typu to po łączenie nart i lotów helikopterem, wypraw skuterami śnieżnymi, szkoleniami samochodowymi na lodzie, degustacją win w górach albo koncertem gwiazdy. Oferty firm stopniowo rozszerzają się też o zwiedzanie okolicy, by przy okazji wyjazdu zaznajomić się z lokalną kulturą. Coraz częściej firmy organizują także wyjazdy z nauką jazdy na nartach zakończone zawodami. Zajęcia na stoku przeplatane są zajęciami team-buildingowymi i zabawa mi integracyjnymi.
Klienci najczęściej decydowali się na ski meetingi, a więc tygodniowe programy narciarskie z bogatym scenariuszem integracyjno-motywacyjnym apre-ski. Na takich wyjazdach przeważają zajęcia integracyjne, ale co raz częściej firmy decydują się połączyć wyjazd ze szkoleniem w zakresie komunikacji, osiągania wspólnych celów i zajęciami team-buldingo-wymi. Oprócz nart organizatorzy co raz częściej proponują swoim klientom również inne for my aktywności na stoku i po za nim. Skutery śnieżne czy samochodowe szkolenia na lodzie budzą wśród klientów największe emocje.
Gorzej jest z letnią wersją sportów zimowych lub zimową letnich. Wind surfing, narty wodne, kite-surfing czy bojery dalej pozostają po za kręgiem zainteresowań klientów większości agencji incentive. Istnieją wprawdzie firmy organizujące tego typu wyjazdy, jednak jest to tylko dodatek do głównej oferty, którą stanowią np. wyjazdy żeglarskie lub narciarskie.
Dodatkowe elementy w zapytaniach klientów
Atrakcje o jakie najczęściej pytali klienci zainteresowani organizacją firmowego wyjazdu na narty. Często w jednym zapytaniu łączyli kilka dodatkowych elementów programu.
Kuligi ............................................................................................................................... 20 proc.
Spa, baseny odkryte .......................................................................................................... 20 proc.
Skutery śnieżne ................................................................................................................ 10 proc.
Degustacje wina ................................................................................................................ 10 proc.
Zajęcia team-building ........................................................................................................ 10 proc.
Dodatkowe szkolenia ......................................................................................................... 10 proc.