Podsumowanie ankiet dotyczących płatności w branży eventowej
Jako Stowarzyszenie Branży Eventowej, której PowerSport jest członkiem, w dniu 27 września 2012 r. skierowaliśmy do Was prośbę o wypełnienia ankiet dotyczących płatności w branży eventowej.
W celu uzyskania jak najdokładniejszych wyników obrazujących zjawisko płatności w branży stworzyliśmy 4 różne ankiety, które skierowaliśmy do Klientów, Agencji Eventowych i Incentive, Miejsc/Obiektów/ oraz Podwykonawców.
W ciągu czterech dni w Ankiecie wzięło udział ponad 100 osób, co pokazuje jak bardzo bliski jest nam wszystkim ten temat.
Poniżej przedstawiamy zebrane wyniki.
Zacznę od naszych Klientów.
Klienci biorący udział w ankiecie najczęściej realizują do 50 eventów i wyjazdów rocznie. 36 % z nich podczas realizacji wydarzeń korzysta z pomocy agencji eventowych i Incentive. Zapytani o wzór umowy, Klienci odpowiadają, że bywa z tym różnie. Czasem więc przekazują swój wzór umowy, a czasem korzystają z wzoru agencji. Większość Klientów deklaruje, że skłonni są do negocjacji zawieranych umów. W 36 % przypadków Klienci deklarują zaliczki dla Agencji, a co do płatności przyznają, że realizują je bardzo indywidualnie.
Agencje eventowe i Incentive.
Ponad 40 różnych agencji wypowiedziało się na wskazany w ankiecie temat. 40 % z nich realizuje do 50 eventów rocznie, 42 % ponad 50 eventów rocznie, 8% ponad 100 eventów rocznie. Możemy więc przyjąć, że ankietę wypełniły największe agencje istniejące na rynku.
W 47% agencje otrzymują zaliczki na realizowane eventy. Najczęściej korzystają ze swojego wzoru umowy i są skłonne do negocjacji jej warunków. Najwięcej agencji deklaruje, że otrzymuje płatność końcową do 14 dni po realizacji. 60% agencji spotkało się z terminem płatności powyżej 30 dni. Szkoda, że nie zbadaliśmy czy brali udział w takich przetargach
Miejsca eventowe – hotele, restauracje, kawiarnie, kluby
Biorący udział w ankiecie to instytucje realizujące do 50 i ponad 100 eventów rocznie. Około 50 % wydarzeń obiekty realizują za pośrednictwem agencji, a przy podpisywaniu umów korzystają głównie ze swojego wzoru umowy. Właściciele obiektów są skłonni do negocjacji umów, przed realizowanym eventem pobierają zaliczki, a termin płatności faktury końcowej określają jako 14 dni.
Zostali nam Podwykonawcy:
Większość badanych realizuje od 50 do 100 eventów rocznie. Większość otrzymuje zaliczkę i korzysta ze swojego wzoru umowy. 32% z ankietowanych otrzymuje płatność w 14 dni, a 28%, więc bardzo dużo, powyżej 30 dni.
Podsumowując:
Wszystkie strony jednogłośnie zadeklarowały, że są w stanie negocjować warunki płatności. Korzystajmy więc z tego i prośmy Klientów o dostosowanie warunków płatności do możliwości małej i średniej wielkości firmy.
Drodzy Klienci, postarajcie się brać pod uwagę, fakt, że często zdarza nam się realizować jednocześnie kilka eventów i wyjazdów, a co za tym idzie jako małe i średnie firmy nie jesteśmy w stanie finansować Państwa, dużych przedsięwzięć.
Załączam wyniki naszych badań
Do zobaczenia na kolejnych realizacjach
Olga Krzemińska /PowerSport, Stowarzyszenie Branży Eventowej/