Dla magazynu "Galerie Handlowe" - Olga Krzemińska -Zasadzka
Dla magazynu "Galerie Handlowe" - wywiadu o eventach w Centrach Handlowych udzieliła Olga Krzemińska - Zasadzka Managing Director Agencja POWER / V-ce Prezes Stowarzyszenia Branży Eventowej.
1. Co oznaczają dziś nowoczesne i skuteczne działania marketingowe?
Obecnie, mówiąc o nowoczesnych narzędziach marketingu, w dużej mierze myślimy o internecie, to w nim skupionych jest coraz więcej, coraz bardziej rozbudowanych i skutecznych działań marketingowych. Internet daje nam nieograniczone wręcz możliwości reklamy, dotarcia do zainteresowanych naszą marką osób czy bezpośredniej komunikacji z potencjalnymi klientami. Dodatkowo jako praktyk branży eventowej, obserwuję, iż w chwili obecnej jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych staje się event. Event rozumiany jako dobrze przemyślane i zaplanowane działania, posiadające konkretny cel, który osiągamy przy wykorzystaniu różnorodnych narzędzi. W przeciwieństwie do dobrze już znanych na polskim rynku form reklamy czy komunikacji, event daje nam szansę na wyjątkowość i świeżość w działaniu, a co za tym idzie na wzrost zainteresowania naszą marką. Konsolidacja przedstawicieli tej nowej, perspektywicznej gałęzi promocji i budowanie platformy porozumienia pomiędzy przedstawicielami dynamicznie rozwijającej się branży, jest w tej chwili kluczowym działaniem podejmowanym przez branżę eventową.
2. Jak Państwa zdaniem działania eventowe wpływają / mogą wpływać na wizerunek centrum handlowego/ marki?
Według mnie centra handlowe i eventy to nierozerwalny wręcz duet, bo jak najskuteczniej zachęcić klientów do odwiedzenia naszego centrum czy zakupów jeśli nie przy wykorzystaniu eventu. Od kilku lat obserwuję wzrost ilości eventów odbywających się w centrach handlowych. Mikołajki, Dzień Kobiet, Walentynki, koncerty gwiazd, spotkania z VIP-ami tego typu wydarzenia na dobre wpisały się już w kalendarze większości obiektów. Musimy pamiętać, że zmieniła się rola centrów handlowych w naszym społeczeństwie. Kiedyś do centrum handlowego chodziło się na zakupy, dziś często pełnią one funkcję miejsc towarzysko-kulturalnych. W wielu miastach, to miejsca, w których po prostu warto bywać. To tam chodzimy do kina, na kawę, na obiad czy spotkania z przyjaciółmi. Tym bardziej, jeśli chcemy przyciągnąć do naszego centrum klientów, warto organizować w nim rożnego rodzaju eventy.
3. Jak na przełomie ostatnich lat zmieniała się branża eventowa? Jakiego typu eventy obecnie dominują i z czego może wynikać ich tak duże nasilenie? Czy są to raczej wydarzenia pro-sprzedażowe (odbywające się na zasadzie zakupu, aby móc w nich uczestniczyć), targi i akcje społeczno-charytatywne, nie wiąże się z większymi nakładami finansowymi, a podkreślające CSR firmy czy może wydarzenia z udziałem znanej osoby/ celebryty?
Ostatnie lata, przyniosły wiele zmian w branży eventowej. Obecnie firmy są bardziej świadome tego jak ogromną rolę może odegrać event w strategii firmy czy marki. Event nie jest już kojarzony jedynie z „dobrą zabawą”, to narzędzie przy wykorzystaniu, którego jesteśmy w stanie osiągnąć założone cele i co ważne możemy dokładnie wyliczyć zwrot inwestycji z danego eventu. Zmiana podejścia do organizacji eventów ułatwia nam pracę przy realizacji i wcielaniu kreatywnych pomysłów i rozwiązań w życie. Obserwujemy, że powoli odchodzi się od realizacji eventów polegających na grze w paitball’a czy jeżdżeniu quadem, w ich miejsce pojawiają się przemyślane realizacje i strategie łączące wiele kanałów komunikacji. Co jest obecnie modne? Z moich obserwacji wynika, że w 2014 roku popularne było np. „spełnienie marzeń z dzieciństwa” – latanie w tunelu aerodynamicznym, organizowano też wiele pokazów mody, gali podczas, których wręczano wyróżnienia i nagrody, coraz większą popularność zdobywają działania CSR, w których udział biorą także znane gwiazdy, sportowcy.
4. Jak Państwa zdaniem będzie wyglądał rynek eventowy w ciągu najbliższych lat? Przez jakie działania może zostać zdominowany? Jakie typu wydarzenia będą cieszyły się największym zainteresowanie i dlaczego?
Moim zdaniem przyjmie się wszystko co nowoczesne, kreatywne i posiadające element elitarności. Obserwuję, że coraz większą popularnością cieszą się spotkania realizowane w mniejszym gronie, nastawione na osiągnięcie konkretnego celu. Firmy, coraz częściej odczuwają potrzebę realnego kontaktu z pracownikami, partnerami handlowymi, z roku na rok organizowanych jest coraz więcej wyjazdów team – buildingowych, integracyjnych czy motywacyjnych. Ożywienie obserwujemy także obszarze konferencji. To co trzeba zauważyć, to bez względu na rodzaj wydarzenia i miejsca jego realizacji, z roku na rok wplatamy w nie więcej nowoczesnych narzędzi i aplikacji. Moim zdaniem, to właśnie umiejętne wykorzystanie nowych technologii będzie decydowało o konkurencyjności i rozwoju dziedziny jaką jest organizacja eventów.